Tuesday, February 10, 2009

Etisk forbruk

Forbrukerne er opptatt av etikk når de handler møbler og interiørvarer. I en undersøkelse Opinion har utført i samarbeid med Norges Varemesse og Initiativ for etisk handel sier flere enn 7 av 10 at det er viktig for dem at møblene og interiørvarene de kjøper er produsert på en ansvarsfull og etisk god måte. I etikkbegrepet legger forbrukerne både forhold knyttet til arbeidsforholdene, som det at arbeiderne har en lønn de kan leve av, at de ikke blir utsatt for helsefare i produksjonen, og fravær av barnearbeid. Videre er også forbrukerne opptatt av at produksjonen foregår på en måte som ikke er miljøfarlig for nærmiljøet.

Kundene synes imidlertid at det er vanskelig å vite om møblene og interiørvarene som selges i norske butikker er produsert på en etisk forsvarlig måte. Kun 10 % synes dette er enkelt. Det er verken tilstrekkelig merking, kunnskap hos personalet eller informasjon på leverandørenes/butikkenes nettsider. Kundene vil altså handle etisk – eller mer trolig så vil de UNNGÅ å handle uetisk – men de klarer ikke å orientere seg der ute, og mange gir mer eller mindre opp. I alle fall kommer etikken mer i bakgrunnen når man ”bare MÅ ha den sofaen”.

Forum for utvikling og miljø har nylig gjort en kartlegging der 17 merker og 18 butikkjeder er blitt kartlagt i forhold til miljø, arbeidsmiljø, dyrevern og miljømerking og er basert på selskapenes selvrapportering. Funnene er varierte, og IKEA, Nike og Bohus blir plassert nederst på listen når det gjelder det å kunne dokumentere godt etisk arbeid, mens H&M blir trukket frem som et godt eksempel. I en kommentar til resultatene uttaler kommunikasjonsrådgiver Charles Michelson hos IKEA til vl.no at IKEA-merket i seg selv skal være en god nok forsikring om at produktene er trygge.


http://www.forumfor.no/Artikler/5092.html

http://www.vl.no/samfunn/article4075946.ece

Michelson får til dels støtte for sitt syn i vår undersøkelse om etisk handel. Selv om forbrukerne i liten grad finner dokumentasjon for etisk produksjon ute i butikkene så mener nesten 6 av 10 at man har en slags garanti for at produktene er etisk produsert når man holder seg til kjente merkevarer eller handler hos de etablerte butikkjedene og varehusene. Dette er imidlertid et generelt synspunkt. Svært få av deltagerne i undersøkelsen kunne fremheve noen merker eller butikker som profilerer seg med at de er spesielt gode på etisk handel. Så her er det posisjoner å ta…

No comments:

Post a Comment