Friday, June 25, 2010

Forbrukertilliten korrigerer opp i juni

Mer optimistiske forbrukere

Consumer Confidence Indeksen for Norge (CCI) steg fra 3,4 poeng i mai til 5,7 poeng i juni etter kraftig fall i mai. Tilliten er 1,0 poeng høyere enn juni i fjor.
CCI er et gjennomsnitt av forbrukernes forventninger til egen og landets økonomi, arbeidsledigheten og deres muligheter til å spare de kommende 12 månedene. Denne måneden er det delindeksene for landets økonomi og arbeidsmarkedet som trekker CCI opp.
- Etter det kraftige fallet i forbrukertilliten i mai, ser vi nå en korreksjon oppover igjen. Forbrukerne er blitt mer optimistiske siden sist. Blant annet har mediebildet i mindre grad enn i mai vært preget av finansuroen, sier makroøkonom Mari Paulsrud i Opinion.

Bedre tro på økonomien og arbeidsmarkedet

- Vi måler at forbrukerne er mer optimistiske til økonomien og arbeidsmarkedet denne måneden, sier Paulsrud

Både indeksene for troen på egen og landets økonomi steg denne måneden. Spesielt er det bedring i indeksen for landets økonomi som trekker CCI opp. Bedre tro på både landets og egen økonomi bidrar også til at færre tror på høyere arbeidsledighet fremover.

Målingen er tatt opp 10.-17. juni. Kontaktperson: Mari Paulsrud, 906 21 079, mp@opinion.no

No comments:

Post a Comment