Tuesday, April 6, 2010

Noen flere optimister - forbrukertilliten videre opp i mars

Fortsatt avventende optimisme

Consumer Confidence Indeksen for Norge (CCI) steg med 0,4 poeng til 9,1 poeng i mars, opp fra 8,7 poeng i februar. Tilliten er 11,3 poeng høyere enn i mars i fjor.

CCI er et gjennomsnitt av forbrukernes forventninger til egen og landets økonomi, arbeidsledigheten og deres muligheter til å spare de kommende 12 månedene. Denne måneden er det delindeksene for landets økonomi og arbeidsmarkedet som trekker CCI opp, mens delindeksen for sparing trekker i motsatt retning.

- Forbrukertilliten stiger videre denne måneden og optimistene er i flertall, men fortsatt kan optimismen karakteriseres som noe forsiktig og avventende, sier makroøkonom Mari Paulsrud i Opinion.

Bedre tro på arbeidsmarkedet

Indeksen for troen på egen økonomi var relativt uendret denne måneden, mens forventningene til landets økonomi steg. Flertallet tror likevel at både egen og landets økonomi vil være bedre om 12 måneder enn det er nå.

Det er fortsatt flere som venter høyere enn lavere arbeidsledighet fremover, men andelen som venter høyere arbeidsledighet falt i mars. Også andelen som venter høyere renter falt noe videre denne måneden, men det er fortsatt et klart flertall som venter høyere enn lavere renter fremover.

- Bedre tro på arbeidsmarkedet henger trolig sammen med at arbeidsledigheten ser ut til å ha stabilisert seg og at utviklingen ikke har vært så ille som mange fryktet, sier Paulsrud.

Indeksen for om forbrukerne regner det som sannsynlig at de kommer til å spare de neste 12 månedene falt igjen i mars etter oppgang i februar.

- Denne delindeksen varierer erfaringsmessig en del fra måned til måned, men viser at et klart flertall har planer om å spare fremover, avslutter Paulsrud.


Målingen er tatt opp 11.-18. mars.
Kontaktperson: Mari Paulsrud, mobil: 906 21 079, e-post: mp@opinion.no

No comments:

Post a Comment