Friday, August 13, 2010
Venn eller fiende?
Man skal som kjent velge sine fiender med omhu, det samme gjelder selvsagt vennene. I bransjekretser, dvs i markedsanalysebransjen, snakkes det oftere og oftere om at de som deltar på spørreundersøkelser (også omtalt som 'respondenter' eller 'informanter') er vanskelige å få tak i. De smetter unna, og vegrer seg for å svare på spørsmål om ting de ofte er nokså perifert interessert i.
Ferske nettbruker-tall tyder på at nordmenn er verdensmestere på Facebook. I vårt grisgrendte land der ansikt-til-ansikt-sludring kan virke litt truende er det selvsagt en lettelse og kunne gjemme seg bak en skjerm. Men det er altså hensynet til respondenten vi er opptatt av. Erfaringer fra blant annet Storbritannia (bl a hos det fremgangsrike analysebyrået BrainJuicer) tyder på at det å lage korte, logiske og intuitivt forståelige undersøkelser øker kvalitet og svarrespons (som ofte er to sider av samme sak). At undersøkelsene oppleves som morsomme å delta på skader heller ikke. Det er god militær taktikk å ikke pushe på med enda flere ressurser der motstanden er sterk. Den analoge situasjonen hos oss er å ikke gjennomføre enda flere undersøkelser etter 'gammel' modell, men tenke nytt. Eller som det gamle jungel-/bibelordet sier: "Gjør mot andre som du vil at de skal gjøre mot deg".
(foto: NRK)
Etiketter:
BrainJuicer,
Facebook,
markedsundersøkelser,
respondenter
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment