Mer optimistiske forbrukere
Consumer Confidence Indeksen for Norge (CCI) steg fra 5,7 poeng i juni til 10,7 poeng i august. Tilliten er likevel 2,1 poeng lavere enn august i fjor.
CCI er et gjennomsnitt av forbrukernes forventninger til egen og landets økonomi, arbeidsledigheten og deres muligheter til å spare de kommende 12 månedene. Denne måneden er det delindeksene for landets økonomi, arbeidsmarkedet og sparing som trekker CCI opp.
- Tilliten har nå tatt igjen det tapte etter kraftig fall i mai. Nyhetsbildet den siste tiden har i mindre grad enn før sommeren vært preget av gjeldsproblemene i Europa og finansuroen. Erfaringsmessig er forbrukerne meget sensitive ved slik uro, sier makroøkonom Mari Paulsrud i Opinion.
Bedre tro på økonomien og arbeidsmarkedet
- Vi måler at forbrukerne er mer optimistiske til landets økonomi og arbeidsmarkedet denne måneden, sier Paulsrud
Både indeksene for troen på egen og landets økonomi steg denne måneden. Spesielt er det bedring i indeksen for landets økonomi som trekker CCI opp. Bedre tro på økonomien bidrar også til at færre tror på høyere arbeidsledighet fremover.
Også indeksen for om forbrukerne regner det som sannsynlig at de vil spare fremover steg i august.
Målingen er tatt opp 12.-19. august. Kontaktperson: Mari Paulsrud, 906 21 079, mp@opinion.no
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment